اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


هفته گذشته دو تجمع اعتراض‌آمیز توسط برخی از مشتریان شرکت سایپا سیتروئن مقابل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین وزارت صمت برپا شد که در نهایت به تنظیم شکایت منجر شد. مشتریان اما نسبت به چه چیزی اعتراض دارند و موضوع شکایت آنها چیست؟


پیش از خروج آمریکا از برجام و در زمانی که گشایش‌هایی در زمینه تجارت خارجی صورت گرفته بود، شرکت سایپا با همکاری شرکت سیتروئن، اقدام به ثبت شرکتی به نام سایپا سیتروئن به‌صورت مشارکتی کرد و به‌عنوان اولین محصول مشترک، خودروی سیتروئن C۳ را معرفی کردند و تصمیم گرفته شد دو هزار دستگاه از این خودرو پیش‌فروش شود. فرآیند تولید به این صورت در نظر گرفته شد که در مرحله اول، قطعات از فرانسه وارد شوند و مونتاژ در ایران انجام شود و سری اول محصولات به این ترتیب فروخته شود و در مراحل بعدی با انتقال فناوری، صفر تا صد تولید در داخل کشور انجام شود.


مبلغ پیش‌پرداختی که در هنگام ثبت‌نام اولیه در اردیبهشت از مشتریان گرفته شد، ۵۰ درصد قیمت نهایی و معادل ۶۰ میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب بود. پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت سیتروئن به همکاری با سایپا خاتمه داد. شرکت اما با اعلام اینکه قطعات این خودرو به کشور وارد شده‌اند، از تحویل دو هزار خودروی پیش‌فروش ‌شده در موعد مقرر خبر داد؛ اما مساله اینجاست که با وجود آماده‌سازی خودروها، قیمت جدید، ۲ برابر قیمت زمان ثبت‌نام اعلام شده و حالا مشتریان نسبت به دو موضوع اعتراض دارند. موضوع اول، نرخ ارزی است که قطعات خودرو با آن خریداری و وارد شده‌ است. آنها با استناد به قانون می‌گویند مجوز پیش‌فروش زمانی صادر می‌شود که ثبت‌سفارش انجام شود و ثبت‌سفارش هم با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام شده و حتی پس از افزایش نرخ ارز نیز، قطعات منفصله خودرو خارج از دایره شمول پرداخت مابه‌التفاوت بودند، پس دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.


موضوع دومی که از طرف معترضان مطرح شده، این است که حتی اگر قرار است در زمان تحویل قیمت نهایی با ارز نیمایی محاسبه شود، ارزش آورده مشتریان به نسبت اردیبهشت (معادل ۵۰ درصد قیمت خودرو) محاسبه شود و صرفا مبلغ باقیمانده با ارز نیمایی محاسبه شود و در این صورت می‌پذیرند برای قیمت نهایی ۲۴۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان دیگر بپردازند. ادعایی که از طرف این مشتریان معترض مطرح می‌شود این است که شرکت، تعداد معترضان را همان تعداد حاضر در تجمع می‌داند و در تماس با آن‌ها، قصد دارد با ارائه تخفیف به اعتراضات پایان دهد و این جمعیت را از شکایت منصرف کند؛ در‌حالی‌که به ادعای این افراد، تعداد کمی از مشتریان تکمیل وجه را انجام داده‌اند و شرکت قصد دارد با ارسال دعوت‌نامه به تاریخ‌های بعدی تحویل، آمار تکمیل وجه را بالا ببرد و جمعیت معترضان را کمتر نشان دهد. پیگیری موضوع اعتراض این مشتریان، از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و ایرنا به دنبال راستی‌آزمایی ادعاهای مطرح شده و پاسخ شرکت سایپا و سایپا سیتروئن در این ارتباط است که تاکنون به‌رغم تماس‌های مکرر با روابط عمومی این دو شرکت، پاسخی دریافت نکرده است.

  • نحوه محاسبه قیمت خودروهای تاخیری

خودروسازان در حالی با استناد به تحریم و نبود قطعه از پایبندی به تعهدات خود شانه خالی می‌کنند که بهتر بود هنگام پیش‌فروش، برای تمام این شرایط برنامه‌ریزی و با توجه به ظرفیت خود ثبت‌نام می‌کردند. طرح‌های مختلف خودروسازان برای پیش‌فروش محصولاتشان این روزها به معضلی تازه بدل شده، چه آنکه هرچند وقت یکبار تعداد زیادی از مشتریان نسبت به عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات شان گلایه‌مند و خواستار ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع می‌شوند.


در این مورد نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس گفت:

باید مشخص شود پول‌های هنگفتی که خودروسازان تحت عنوان پیش‌فروش از خریداران دریافت کرده‌اند، کجا هزینه شده که آنها همیشه از مردم طلبکار هستند.

وی اظهار کرد:

شرکت‌های خودروسازی به تعهدات خود عمل نکرده و قیمت‌ها را در زمان تحویل، به روز محاسبه می‌کنند، حال آنکه باید قیمتِ زمان پیش‌فروش، اساس کار قرار گیرد و خریداران تنها سهم باقیمانده را پرداخت کنند.

قاضی پور درباره نحوه محاسبه قیمت خودروهای تاخیری نیز خاطرنشان کرد:

به‌زعم کمیسیون صنایع و معادن، شرکت‌های خودروساز باید محصولات پیش‌فروشی را با همان قیمت زمان ثبت‌نام تحویل دهند. در واقع کسی که در زمان پیش‌فروش، پژو را با قیمت مثلا ۳۳ میلیون تومان و با سررسید مهر خریداری و هنوز موفق به دریافت نشده، نه تنها نباید پولی بابت افزایش قیمت بپردازد، بلکه باید ضرر و زیان بابت تاخیر نیز دریافت کند.

شما مخاطبين عزيز سايت تک مهر از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها