اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


سایت روداندترک (Road & Track) هم مثل بسیاری از سایت‌ها و نشریات معتبر ماشینی هرساله با انجام رقابت جذابی بین جدیدترین خودروهای اسپرت بازار اقدام به انتخاب خودروی عملکردی سال می‌کند. مثل سال‌های گذشته، این آزمایش امسال هم با عنوان خودروی عملکردی سال 2019 (به‌صورت مخفف PCOTY) برگزار شده است. این ششمین دورهٔ برگزاری این رقابت‌ها محسوب می‌شود. رقابت امسال با حضور هشت شرکت‌کننده برگزار شده است که عبارت‌اند از:

  • آلفارومئو استلویو کوادروفولیو
  • آئودی RS5
  • ب‌ام‌و M5 کامپتیشن
  • شورلت کوروت ZR1
  • فراری 488 پیستا
  • مک‌لارن سنا
  • مرسدس-آام‌گ E63 S استیشن
  • پورشه 911 GT2 RS

شرکت‌کنندگان رقابت امسال از تنوع بالایی برخوردار هستند به‌گونه‌ای که در بین آن‌ها از هایپراسپرت و سوپراسپرت گرفته تا سدان و کراس‌اوور اسپرت حضور دارند. مک‌لارن سنا به‌عنوان یک هایپراسپرت، قدرتمندترین خودروی جمع محسوب می‌شود درحالی‌که کمی پایین‌تر سه سوپراسپرت جدید و توانمند یعنی شورلت کوروت ZR1، فراری 488 پیستا و پورشه 911 GT2 RS باهم به نبردی سخت خواهند پرداخت. در سمت دیگر میدان، ب‌ام‌و M5 کامپتیشن قرار دارد که با پیشرانهٔ V8 توئین توربوی 617 اسب بخاری و قطعات عملکردی فراوان، رقبا را به چالش دعوت می‌کند. آئودی RS5 اما در نسل جدید، پیشرانهٔ V8 قبلی خود را با یک نمونهٔ کوچک‌تر 2.9 لیتری V6 توئین توربو تعویض کرده است.

این روزها ما در دورانی زندگی می‌کنیم که کراس‌اوورها هم اسپرت و قدرتمند شده‌اند. پس حضور نماینده‌ای از این بلندقامتان اسپرت در رقابت خودروی عملکردی سال 2019 ضروری به نظر می‌رسید که این وظیفه بر عهدهٔ آلفارومئو استلویو کوادروفولیو گذاشته شد. خودرویی که مطمئناً نمایندهٔ شایسته‌ای برای گروه خود خواهد بود؛ اما در رقابت امسال، مرسدس-آام‌گ E63 S هم در قامت یک استیشن نیرومند حضور دارد که می‌تواند رقیب سختی برای استلویو باشد. البته نباید این استیشن آلمانی را دست‌کم گرفت زیرا در سینهٔ آن، همان نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربوی کوپهٔ اسپرت AMG GT قرار گرفته است که در اینجا 603 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

میانگین قدرت شرکت‌کنندگان رقابت خودروی عملکردی سال 2019 روداندترک 641 اسب بخار است که 96 واحد نسبت به سال قبل افزایش داشته است؛ بنابراین شرکت‌کنندگان امسال قوی‌ترین ترکیب را در تاریخ رقابت‌های خودروی عملکردی سال روداندترک تشکیل داده‌اند. ضعیف‌ترین شرکت‌کنندهٔ امسال آئودی RS5 با 450 اسب بخار قدرت و قوی‌ترین خودرو مک‌لارن سنا با 900 اسب بخار قدرت است. مجموع قیمت هشت شرکت‌کنندهٔ رقابت امسال 2,339,630 دلار بوده و میانگین قیمتی آن‌ها نیز 292,454 دلار است که نسبت به میانگین 178,114 دلاری سال قبل، افزایش چشمگیر 64 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین برای اولین بار، هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان رقابت خودروی عملکردی سال 2019 روداندترک بیشتر از دو پدال ندارند، یعنی همهٔ آن‌ها به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند.

پس از گرد هم آمدن هر هشت خودرو، رقابت جذاب و درعین‌حال بسیار سخت و نفس‌گیر انتخاب خودروی عملکردی سال 2019 آغاز شد. طی این رقابت، خودروها مورد آزمایش‌های سختی قرار می‌گیرند و با نهایت توان خود باهم به رقابت می‌پردازند تا نهایتاً یکی از آن‌ها موفق به کسب عنوان ارزشمند خودروی عملکردی سال روداندترک شود؛ اما بارش باران و مه‌گرفتگی هوا در طول برگزاری رقابت موجب شده که امسال خودروها با چالش سخت‌تری مواجه گردند. این شرایط آب‌وهوایی، تجربه‌ای را فراهم کرد که پیش‌ازاین رخ نداده بود. مثلاً، در هنگام بارش شدید باران تا چه میزان از قدرت وحشتناک خودروها می‌توان استفاده کرد؟ آیا جدیدترین نسخه از سیستم‌های کنترل پایداری می‌توانند در جاده‌های خیس و لغزنده همچنان کنترل خودرو را حفظ کنند؟ سیستم‌های چهارچرخ محرک تا چه حد به افزایش کشش خودروها در شرایط بارانی کمک می‌کنند؟

همان‌طور که اشاره شد، رقابت انتخاب خودروی عملکردی سال روداندترک شامل مراحل و آزمون‌های زیادی می‌شود. یکی از این مراحل، تایم زنی خودروها در پیست NCM است. این یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل رقابت محسوب می‌شود زیرا آزمایش در پیست NCM چیزی بیشتر از صرفاً ثبت لپ تایم است. در اینجا عملکرد خودروها سنجیده می‌شود و شخصیت آن‌ها بیشتر از یکدیگر متمایز می‌گردد. در پیست، آزمایش‌کنندگان در هرکدام از خودروها به ویژگی خاصی علاقه‌مند شدند.

تعادل استلویو در خروج از پیست‌ها لذت‌بخش است، سامانهٔ چهارچرخ محرک معروف کواترو با دیفرانسیل عقب فعال در RS5 امکان پیچیدن با سرعت‌های بالا را فراهم می‌کند و M5 هم هنگام شتاب گیری احساسی مانند هایپرکارها دارد. در پیستا راننده هر زمانی که به بیش‌فرمانی نیاز داشته باشد، فراهم می‌شود درحالی‌که شاسی سرزنده و سوپرشارژر وحشی کوروت ZR1 در هر پیچی فریاد لاستیک‌ها را بلند می‌کند. با GT2 RS به‌سادگی می‌توان به سرعت‌های بالا دست پیدا کرد و سنا این اعتمادبه‌نفس را به راننده می‌دهد که در آهسته‌ترین نقطهٔ پیست با بالاترین سرعت ممکن حرکت کند.

آزمایش و تایم زنی خودروها در NCM پیش از شروع باران انجام گرفت و پیست کاملاً خشک بود؛ بنابراین خودروها توانستند نهایت توانایی‌های خود را در این پیست نشان دهند. پس‌ازاین که هر هشت شرکت‌کننده اقدام به پیمودن یک دور پیست کرده و زمان‌ها به ثبت رسید، مشخص شد که مک‌لارن سنا سریع‌ترین خودروی رقابت امسال در پیست NCM است. البته انتظار می‌رفت که سنا خودروی سریعی باشد اما کسی فکر نمی‌کرد این هایپرکار بریتانیایی بتواند بهترین زمان تاریخ رقابت‌های خودروی عملکردی سال روداندترک را به ثبت برساند. در جدول زیر نیز می‌توانید لپ تایم تمامی شرکت‌کنندگان رقابت امسال را مشاهده کنید.

سرانجام پس از انجام آزمون‌های مختلف، این رقابت نفس‌گیر پایان یافت و نوبت به انتخاب برنده رسید. برخی از علاقه‌مندان ممکن است معتقد باشند خودرویی که در پیست NCM بهترین زمان را به ثبت رسانده باید به‌عنوان پیروز رقابت انتخاب شود. هرچند این ادعا، داوری و قضاوت را بسیار ساده‌تر می‌کند اما در رقابت خودروی عملکردی سال روداندترک صرفاً اعداد اهمیت ندارند و تقریباً هیچ‌گاه در این سری رقابت‌ها، سریع‌ترین خودرو به پیروزی دست پیدا نکرده است به‌گونه‌ای هیچ‌کدام از برندگان قبلی این رقابت در زمان پیست مکانی بهتر از دوم نداشته‌اند؛ بنابراین باید با در نظر گرفتن معیارهای مختلفی، پیروز این نبرد سخت را مشخص نمود چون رانندگان همهٔ زمان خود را در پیست‌ها سپری نمی‌کنند و معمولاً از خودروها در شرایط مختلفی استفاده می‌شود.

بدین ترتیب برای تعیین برنده، هر هشت خودرو دقیقاً موردبررسی قرار گرفتند. تقریباً همهٔ آزمایش‌کنندگان از قبل می‌دانستند که مک‌لارن سنا پیروز بخش پیست خواهد شد اما قیمت این خودرو بیش از دو برابر قیمت دومین شرکت‌کنندهٔ گران‌قیمت این رقابت است و تمامی نمونه‌های آن از قبل به فروش رسیده است که این موارد ممکن است مانع پیروزی این هایپرکار بریتانیایی شوند. یکی دیگر از خودروهایی که استحقاق پیروزی را داشت، تنها کراس‌اوور گروه یعنی استلویو کوادروفولیو بود اما همهٔ داوران اعتقاد داشتند که مرسدس E63 S عملکرد بهتری نسبت به استلویو دارد زیرا ارتفاع پایین‌تر، تنظیم متعادل تعلیق و تنظیم عالی سیستم چهارچرخ محرک کمک می‌کنند که از قدرت فوق‌العادهٔ مرسدس بیشتر استفاده شود.

از سوی دیگر، M5 کامپتیشن نیز سدان اسپرتی است که شتابی مانند سوپراسپرت‌ها را ارائه می‌کند. این سدان دو تنی با برخورداری از ویژگی‌های لوکس فراوان، در پیست NCM حتی از M4 GTS هم سریع‌تر است؛ اما چیزی که در این خودرو وجود ندارد، نرمی و تعادل است. 488 پیستا تمامی ویژگی‌های خاصی که راننده به آن‌ها نیاز دارد، از فضای داخلی فیبر کربنی گرفته تا قدرت فوق‌العاده از پیشرانهٔ V8 تندوتیز را ارائه می‌کند. این سوپراسپرت ایتالیایی روی جاده هم رفتار شایسته‌ای دارد اما عملکرد نه‌چندان مناسب در پیست موجب شد که از کسب عنوان خودروی عملکردی سال بازبماند.

دهه‌ها تجربه و مهندسی پورشه در به‌کارگیری توربوشارژرها، در 911 GT2 RS به پختگی کامل رسیده است. این پورشهٔ سنتی، با قدرت شگفت‌انگیز و ویژگی‌های عملکردی خود توانست با اختلاف تنها یک ثانیه نسبت به مک‌لارن کاملاً مدرن، پیست NCM را طی کند. پورشه قصد داشته ثابت کند که می‌تواند از 911 یک سوپراسپرت تمام‌عیار تولید کند اما در یک سوپراسپرت صرفاً سریع بودن کافی نیست. به همین دلیل برخی اعضای هیئت‌داوران از رأی دادن به 911 GT2 RS به‌عنوان خودروی عملکردی سال خودداری کردند.

بدین ترتیب، مک‌لارن سنا و شورلت کوروت ZR1 به گزینه‌هایی نهایی برای کسب این عنوان تبدیل شدند. هرچند این دو خودرو کاملاً در نقطهٔ مقابل یکدیگر قرار دارند اما شباهت‌هایی هم بین آن‌ها دیده می‌شود. این دو ماشین در خیابان‌ها کاملاً وحشی هستند و کیفیت بازخورد و تجربهٔ رانندگی پیست آن‌ها نیز بسیار به هم شباهت دارد؛ اما سروصدای سنا سرسام‌آور بوده و صندلی‌ها و دید رو به بیرون آن نیز چندان بدون نقص نیست. در همین حال، کوروت سواری بسیار بهتر و ساکت‌تری را ارائه می‌کند؛ بنابراین در پایان نتیجهٔ رأی‌گیری مشخص بود. سنا در جایگاه دوم قرار گرفت. این بهترین خودروی میلیون دلاری تاریخ است. هرچند با این مبلغ تقریباً امکان خرید هر خودرویی از هیولاهای دوازده سیلندر گرفته تا فراری هیبریدی وجود دارد اما سنا با ارائهٔ عملکرد عالی و تجربهٔ خالص رانندگی، خودروی فوق‌العاده‌ای است. تمامی جزئیات این ماشین بی‌نظیر است.

 

شورلت کوروت ZR1، خودروی عملکردی سال 2019 روداندترک

شورلت کوروت ZR1 تحسین همهٔ آزمایش‌کنندگان شامل طرفداران مسابقات ایندی‌کار، راننده‌های مسابقه‌ای و روزنامه‌نگاران را برانگیخت و به همین دلیل به‌عنوان برندهٔ این رقابت فوق‌العاده سخت انتخاب شد. همه دوست داشتند با ZR1 زمان بیشتری رانندگی کنند. این سوپراسپرت آمریکایی بسیاری از ویژگی‌های مک‌لارن را با یک‌هفتم قیمت به نمایش گذاشت. ZR1 همانند سنا، توانایی ثبت لپ تایم‌های عالی در پیست‌ها را با هندلینگ و قابلیت‌های قابل‌توجه در جاده‌های عمومی ترکیب کرده است و به‌واقع لیاقت عنوان ارزشمند خودروی عملکردی سال 2019 روداندترک را دارد.

ZR1 به‌عنوان برندهٔ این رقابت انتخاب شد چون همهٔ محاسن سنتی کوروت را ارائه می‌کند درعین‌حالی که بسیاری از نقاط ضعف پیشینیان خود را برطرف کرده است. در این ماشین، احساس فرمان و تعادل در سرعت‌های بالا شبیه به خودروهای اسپرت کوچک‌تر است. نه این صرفاً یک کوروت Z06 سریع‌تر نیست. ZR1 در مقایسه با Z06 که نتوانست نظر هیئت‌داوران رقابت انتخاب خودروی عملکردی سال 2016 روداندترک را به خود جلب کند، در همهٔ زمینه‌ها ارتقاء پیدا کرده است. کوروت ZR1 خودرویی است که با نصف قیمت می‌تواند سوپراسپرت‌های طراز اول اروپایی را به چالش بکشد. این خودروی عملکردی سال 2019 است.

 

مشخصات فنی

2019 Chevrolet Corvette zr1

قیمت پایه 122,095 دلار
قیمت تست‌شده 141,485 دلار
ترکیب موتور جلو، محور عقب
پیشرانه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 755 اسب بخار
گشتاور 970 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
طول/عرض/ارتفاع 4.49/1.95/1.23 متر
فاصلهٔ محوری 2.71 متر
ظرفیت سرنشین 2 نفر
وزن خالص 1665 کیلوگرم
توزیع وزن 50.4 به 49.6 جلو، عقب
نسبت قدرت به وزن 2.2 کیلوگرم به اسب بخار
مصرف سوخت شهر 15.7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 70 لیتر
شتاب صفر تا 96 3.1 ثانیه
مسافت 400 متر 11.1 ثانیه
حداکثر سرعت 340 کیلومتر/ساعت
شتاب جانبی 1.18 جی

 

 

شما مخاطبين عزيز سايت تک مهر از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها