اوضاع بازار و صنعت خودروی کشورمان شاید هیچگاه به آشفتگی کنونی نبوده باشد. عدم فروش نقدی خودروسازان، افزایش افسارگسیختهٔ قیمت خودروها در بازار، قطع همکاری خودروسازان جهانی، کاهش تولید، بدهی به قطعهسازان و…، همه و همه شرایطی بحرانی را برای این صنعت رقم زدهاند. در همین ارتباط، چند وقتی است جنجالهای زیادی هم بر سر افزایش قیمت خودروهای تولید داخل وجود دارد و ایرانخودرو و سایپا خواستار افزایش چشمگیر قیمت محصولاتشان هستند تا جایی که حتی شایعاتی مبنی بر تعیین قیمت خودروها به میزان پنج درصد زیر قیمت بازار هم منتشر شده است.
حال در شرایطی که هنوز تکلیف قیمتگذاری جدید خودروهای داخلی مشخص نشده و خودروسازان هم به بهانههایی چون نبود قطعه و کاهش تولید، از فروش نقدی محصولات خود خودداری کرده و صرفاً اقدام به پیشفروشهای طولانیمدت میکردند، ایرانخودرو در اقدامی عجیب برای تعدادی از محصولات طرح فروش نقدی با تحویل 15 روزه ارائه کرده است. در این طرح، فروش نقدی چهار خودروی پژو پارس LX اتوماتیک، دانگفنگ S30، تندر پیکاپ و وانت آریسان از روز شنبه آغاز خواهد شد.
اما نکتهٔ جالب و البته بسیار عجیب در این طرح، قیمتهایی است که ایرانخودرو برای این چهار محصول اعلام کرده است. در این طرح، قیمت پارس اتوماتیک 83 میلیون تومان و تندر پیکاپ 77 میلیون تومان اعلام شده است که افزایشی در حدود دو برابر را نسبت به قیمتهای کارخانهای قبلی نشان میدهد. این قیمتهای گزاف بهنوعی شایعات تعیین قیمت خودروهای داخلی بر مبنای پنج درصد زیر قیمت بازار را تأیید کرده است. این در حالی است که چندی پیش این شایعات قویاً توسط مسئولان مرتبط تکذیب شده بود. حال مشخص نیست ایرانخودرو با چه مجوزی قیمت این محصولات را تا دو برابر افزایش داده است.
از سوی دیگر، فروش نقدی این خودروها با تحویل 15 روزه نشان میدهد ایرانخودرو (و همینطور سایپا) در انبارهای خود خودرو برای عرضه دارد و عدم عرضهٔ محصولات صرفاً به خاطر افزایش قیمت است نه بهانههایی مثل نبود قطعه. این در حالی است که این روزها حتی محصولات پیشفروشی هم با تأخیرهای زیادی تحویل داده میشوند؛ بنابراین احتمالاً بهزودی سایر محصولات ایرانخودرو هم با افزایش قیمت، مثل سابق بهصورت نقدی عرضه خواهند شد اما این بار با دو برابر قیمت!
در این طرح فروش نقدی اما خودروی جدید بنام S30 هم دیده میشود. این خودرو در اصل نسخهٔ سدان H30 کراس است که از چند وقت پیش زمزمههای عرضهٔ آن به گوش میرسید و حالا نهایتاً راهی خطوط تولید ایرانخودرو شده است. S30 از لحاظ پیشرانه، گیربکس، تجهیزات و… کاملاً با H30 کراس یکسان است. لیست تجهیزات اعلامی ایرانخودرو برای S30 شامل مواردی چون ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر 6.5 اینچی لمسی و دوربین دید عقب میشود که هیچ تفاوتی با H30 کراس ندارد. البته درحالیکه H30 کراس به چهار ایربگ مجهز است، برای S3 تنها دو ایربگ در نظر گرفته شده است.
قیمت اعلامی S30 اما حتی از دو محصول قبلی هم عجیبتر است زیرا ایرانخودرو برای این سدان چینی قیمت باورنکردنی 141 میلیون تومان را اعلام کرده است آنهم درحالیکه نسخهٔ هاچبک آن هماکنون با قیمتی در حدود 88 تا 90 میلیون تومان در بازار معامله میشود. بر این اساس، واقعاً مشخص نیست که ایرانخودرو با چه معیاری قیمت یک سدان قدیمی و بیکیفیت چینی را بیش از 50 میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار نسخهٔ هاچبک آن اعلام کرده است.
دیدگاه های شما