نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید


در قسمت قبلی سری مطالب ماسل کارها که همچنان به بیان تاریخچهٔ نسل پنجم فورد موستانگ اختصاص داشت، تا اواخر سال 2010 پیش رفتیم و گفتیم که در این زمان پیشرانه‌های نسل پنجم موستانگ برای مدل 2011 به‌طور کامل تغییر کرد به‌گونه‌ای که یک موتور جدید 3.6 لیتری V6 جایگزین موتور 4 لیتری V6 پایه شد و پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 مدل GT نیز با یک موتور 5 لیتری (حجم دقیق 4.9 لیتر) V8 جایگزین شد. در قسمت قبلی همچنین گفتیم که در همین سال همانند مدل‌های پایه و GT، پیشرانهٔ مدل شلبی GT500 هم تغییر کرد. این موتور جدید یک واحد 5.4 لیتری V8 آلومینیومی بود که 10 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به موتور قبلی داشت و بنابراین قدرت شلبی GT500 مدل 2011 به 550 اسب بخار رسید. حال امروز در این قسمت ادامهٔ تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ را پی می‌گیریم.

Mustang GT 2011

در مدل شلبی GT500 علاوه بر تغییر پیشرانه، تغییراتی هم به‌منظور بهبود هندلینگ صورت گرفته بود که یکی از آن‌ها کاهش ارتفاع خودرو به میزان 11 میلی‌متر در جلو و 8 میلی‌متر در عقب بود. علاوه بر این، GT500 به سیستم کمکی الکتریکی جدید فرمان فورد هم مجهز شده بود که موجب سریع‌تر و دقیق‌تر شدن سیستم فرمان و بهبود عملکرد آن در مسیرهای پیچ‌درپیچ در هنگام پارک کردن می‌شد. همچنین برای شلبی GT500 مدل 2011 پکیجی سفارشی بنام SVT پرفورمنس هم ارائه شده بود که شامل رینگ‌های کاملاً جدید آلومینیومی سبک‌وزن فورج‌کاری شدهٔ 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب، لاستیک‌های گودیر ایگل F1 سوپرکار، تنظیم عملکردی کمک‌های جلو و عقب با فنرهای سفت‌تر و مواردی دیگر می‌شد. این تغییرات موجب بهبود عملکرد و هندلینگ خودرو شده بود به‌گونه‌ای که شلبی GT500 مدل 2011 یک دور پیست VIR را ظرف 2 دقیقه و 58 ثانیه طی کرد که سریع‌تر از خودروهایی چون ب‌ام‌و M3، آئودی R8 V10، دوج وایپر و پورشه 911 GT3 بود.

Mustang Shelby GT500 2011

همانند شلبی GT500 استاندارد، مدل GT500 سوپر اسنیک هم برای مدل 2011 تغییراتی را تجربه کرد که شامل مواردی چون تعلیق تهاجمی‌تر و قدرت بیشتر پیشرانه می‌شد. یکی از تغییرات تعلیق این مدل، تجهیز به پکیج هندلینگ مسابقه‌ای فورد بود که شامل کمک‌فنرهای قابل تنظیم، فنرهای کم‌ارتفاع‌تر و موارد دیگری می‌شد. در بخش پیشرانه نیز سوپرشارژر ارتقاء پیدا کرده بود که قدرت موتور را به بیش از 660 اسب بخار رسانده بود؛ اما برای کسانی که حتی این قدرت را هم کافی نمی‌دانستند، امکان سفارش سوپرشارژر Kenne Bell هم وجود داشت که قدرت پیشرانه را به 750 اسب بخار افزایش می‌داد. سیستم اگزوز Borla، رینگ‌های 20 اینچی شلبی، ترمزهای شلبی با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک‌های خنک‌شونده، کاپوت فایبرگلاس منحصربه‌فرد با طراحی کلاسیک شلبی و تریم چرمی دورنگ داخلی نیز از دیگر ویژگی‌های شلبی GT500 سوپر اسنیک مدل 2011 بودند.

Mustang Shelby GT500 Super Snake 2011

اما غیر از تغییر پیشرانه‌های نسل پنجم موستانگ و افزایش قدرت آن‌ها برای مدل 2011، فورد خبر خوب دیگری هم برای طرفداران این ماسل کار افسانه‌ای داشت که آن بازگشت مدل محبوب و مشهور باس بود. فورد با رونمایی از موستانگ باس 302 جدید در نمایشگاه لس‌آنجلس 2010، پس از حدود چهل سال، دوباره نام باس را احیا کرد. باس 302 جدید از همان پیشرانهٔ 5 لیتری V8 موستانگ GT استاندارد مدل 2011 استفاده می‌کرد اما در این موتور تغییراتی همچون ارتقاء سیستم تنفس و اصلاح میل بادامک انجام گرفته بود و بنابراین حالا 444 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که 32 اسب بخار بیشتر از قدرت 412 اسب بخاری موستانگ GT استاندارد بود. همچنین گشتاور این موتور نیز با 14 نیوتن متر افزایش به 515 نیوتن متر رسیده بود.

Mustang Boss 302 2011

نیروی موتور در باس 302 توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به دیفرانسیل لغزش محدود استاندارد منتقل می‌شد درحالی‌که امکان سفارش دیفرانسیل تورسن هم وجود داشت. در باس 302 اما از همان سیستم اگزوز موستانگ GT استاندارد استفاده شده بود ولی تغییراتی در آن صورت گرفته بود تا صدای آن افزایش پیدا کند. این مدل تعلیق خود را هم از مدل GT گرفته بود که البته به آن فنرهای جدید و سفت‌تری اضافه شده بود و قطر نوار تثبیت‌کنندهٔ عقب هم افزایش پیدا کرده بود. علاوه بر این، ارتفاع باس 302 نیز در جلو 11 میلی‌متر و در عقب تنها یک میلی‌متر کاهش پیدا کرده بود.

Mustang Boss 302 2011

باس 302 در ظاهر هم تغییراتی را تجربه کرده بود تا هم از نمونه‌های معمولی موستانگ متمایز گردد و هم شخصیت مسابقه‌ای و همین‌طور سلف پرافتخار خود را یادآوری کند. این ویژگی‌ها شامل مواردی چون جلوپنجرهٔ متفاوت و حذف مه شکن‌های درون آن، سپر جلوی متفاوت با اضافه شدن اسپلیتر، رینگ‌های 19 اینچی مشکی‌رنگ مسابقه‌ای با لاستیک‌های پیرلی P-Zero، خطوط مشکی‌رنگ طرفین بدنه با نوشتهٔ Boss 302 و اسپویلر کوچک عقب می‌شد. باس 302 جدید از سال 2011 با مدل 2012 به بازار آمد و تا پایان تولید نسل پنجم موستانگ یعنی سال 2015 به تولید رسید. بدین ترتیب نام پرافتخار و افسانه‌ای باس رسماً پس از چهار دهه به خانوادهٔ موستانگ بازگشت که این شاید یکی از بهترین اتفاقات در نسل پنج موستانگ باشد.

Mustang Boss 302 2011

چندی بعد اما فورد نسخه‌ای ارتقاءیافته از باس 302 را نیز با نام Laguna Seca معرفی کرد. این مدل که نمونه‌ای تولید محدود بود، به صندلی‌های اسپرت ریکارو، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و تعلیق تجدیدنظر شده با تنظیم منحصربه‌فرد کمک‌فنرها مجهز شده بود. در مدل Laguna Seca صندلی‌های عقب نیز حذف شده و به‌منظور افزایش استحکام ساختاری، رول بار X شکل بجای آن‌ها نصب شده بود. این مدل در دو رنگ مشکی و نقره‌ای با تریم قرمزرنگ عرضه می‌شد.

Mustang Boss 302 Laguna Seca 2011

اما باس 302 تنها مدلی نبود که در نسل پنجم موستانگ پس از چندین دهه غیبت به خانوادهٔ این ماشین بازگشت چراکه در سال 2010 به مناسبت چهل‌وپنج‌سالگی اولین موستانگ شلبی GT350 مدل 1965، شلبی در مراسم افتتاح حراجی برت جکسون، GT350 کاملاً جدیدی را معرفی نمود. هرچند در سینهٔ این مدل هم همان موتور 5 لیتری V8 استاندارد موستانگ GT قرار داشت اما این پیشرانه به یک سوپرشارژر مجهز شده بود که قدرت آن‌را به 525 اسب بخار افزایش داده بود؛ اما حتی در صورت تمایل خریدار، امکان افزایش این قدرت به 624 اسب بخار هم وجود داشت که البته در این صورت گارانتی خودرو باطل می‌شد. پیشرانهٔ 5 لیتری سوپرشارژ در GT350 صرفاً با گیربکس دستی ارائه می‌شد و کسانی که خواهان گیربکس اتوماتیک بودند باید به نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور رضایت می‌دادند که 430 اسب بخار قدرت داشت.

Mustang Shelby GT350 2011

شلبی GT350 جدید علاوه بر پیشرانهٔ سوپرشارژ، به سیستم تعلیق مسابقه‌ای فورد هم مجهز شده بود. این مدل در بیرون نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده بود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به دماغهٔ جدید، سپرهای بلند جدید، اضافه شدن اسپلیتر، دریچهٔ روی کاپوت کاربردی، کانال‌های خنک‌کنندهٔ ترمزها، چراغ‌های عقب متفاوت سه‌بخشی و خروجی‌های اگزوز مرکزی اشاره کرد. GT350 مدل 2011 تنها با یک ترکیب رنگ بیرونی سفید با خطوط آبی عرضه می‌شد ولی برای مدل 2012 رنگ‌های دیگری هم ارائه شد اما نشان 45 سالگی از روی خودرو حذف گردید. تست‌های جاده‌ای اولیه که توسط موتور ترند انجام شد، نشان داد که شلبی GT350 می‌تواند ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که از مدل GT500 با شتاب 4.2 ثانیه‌ای و حتی از مدل 750 اسب بخاری سوپر اسنیک با شتاب 4.1 ثانیه هم سریع‌تر بود.

Mustang Shelby GT350 2011

موستانگ شلبی GT350 جدید بعدازاینکه در سال 2010 به‌عنوان جشن 45 سالگی شلبی GT350 کلاسیک در مراسم افتتاحیهٔ حراجی برت جکسون رونمایی شد، در نمایشگاه شیکاگو 2011 برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد. سپس برای سال 2012 نسخهٔ کابریولت آن نیز ارائه گردید. کسانی که خواهان یک شلبی GT350 بودند می‌توانستند موستانگ‌های مدل 2011 خود را به‌طور مستقیم به مرکز شلبی در لاس‌وگاس ببرند تا شلبی آن‌ها را به GT350 تبدیل کند.

Mustang Shelby GT350 2011

نسل پنجم موستانگ برای مدل 2013 دومین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد که در نمایشگاه لس‌آنجلس 2011 رونمایی شد. این آخرین فیس‌لیفت نسل پنجم موستانگ محسوب می‌شد. البته تغییرات این فیس‌لیفت همانند فیس‌لیفت اول کلی و بنیادین نبود و اصلاحاتی جزئی در ظاهر موستانگ ایجاد کرده بود. در این فیس‌لیفت تغییراتی در دماغهٔ موستانگ ایجاد شده بود که آن‌را به مدل شلبی GT500 شبیه کرده بود. این تغییرات شامل تغییر جلوپنجره، تغییر فرم سپر و تغییراتی جزئی در چراغ‌های جلو می‌شد. در عقب نیز چراغ‌ها تغییر کرده و به نمونه‌های سه‌بخشی LED تبدیل شده بودند که نمای بسیار زیباتری نسبت به چراغ‌های قبلی داشتند. علاوه بر این، در سپر عقب و پانل عقبی هم تغییراتی ایجاد شده بود.

Mustang GT 2013

با انجام این فیس‌لیفت، نسل پنجم موستانگ بسیار زیباتر از قبل شد و بدین ترتیب یکی از زیباترین و باابهت‌ترین موستانگ‌های تاریخ متولد شد که به‌واقع می‌توان آن‌را به همراه نمونه‌های نسل اول، زیباترین موستانگ تاریخ دانست. موستانگ مدل 2013 از استایلی بسیار باابهت، بااصالت و تکرارنشدنی برخوردار شد که متأسفانه در نسل بعدی ادامه پیدا نکرد. طی این فیس‌لیفت اما تغییراتی در پیشرانه‌های موستانگ ایجاد نشد و همچنان همان موتورهای 3.6 لیتری V6 و 5 لیتری V8 در مدل‌های پایه و GT ارائه می‌شدند. ولی درحالی‌که قدرت موتور پایه تغییری نکرده بود، نیروی تولیدی موتور GT با افزایش 8 اسب بخاری به 420 اسب بخار رسید.

Mustang GT 2013

در نمایشگاه لس‌آنجلس 2011 اما تنها نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ مدل‌های پایه و GT موستانگ معرفی نشدند بلکه این فیس‌لیفت در کل خانوادهٔ موستانگ اعمال شد که شامل مدل‌های باس 302 و شلبی GT500 هم می‌شد؛ بنابراین در مدل باس 302 هم همان تغییرات مذکور اعمال شده بود که البته این تغییرات همچنان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مدل مثل خطوط مشکی‌رنگ روی بدنه، حذف مه شکن‌ها و اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب همراه بودند. البته تغییرات باس 302 در این فیس‌لیفت صرفاً ظاهری بوده و پیشرانهٔ آن تغییری نکرده بود که این یعنی همچنان از همان موتور 5 لیتری V8 با 444 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. در اینجا اما پانزدهمین قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ به پایان رسید و بنابراین در قسمت بعدی، تغییرات شلبی GT500 طی فیس‌لیفت مدل 2013 را به همراه ادامهٔ تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

Mustang Boss 302 2013

Mustang Boss 302 Laguna Seca 2013

شما مخاطبين عزيز سايت تک مهر از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها