تفاوت بین دینام و آلترناتور | دینام خودرو چیست

»<<─##●|●|●##>>─«جدید ترین اخبار را از سایت مجله خودرو دنبال کنید و این مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید امیدوارم از مطالب این سایت لذت برده باشید»───##●|●|●##───«

تفاوت بین دینام و آلترناتور چیست و چند آمپر هستن

تفاوت بین دینام و آلترناتور

سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی علت بد کار کردن موتور خودرو چیست + رفع مشکل تک کار کردن موتور را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید ا زاین آموزش و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

این کار در زمان هایی که باتری خودروها کارکرده بود بیشتر انجام می شد. اما به نظر شما دلیل آن چیست؟ با پاسخ به این سؤال متوجه خواهید شد که آیا آلترناتور همان دینام است؟

ژنراتور، دینام نسل قدیم

کار «دینام» (Dynamo) تأمین برق خودرو است. پس از اضافه کردن باتری به خودروها، احساس نیاز به شارژر هم به وجود آمد. باتری ها قادر نبودند برق مربوط به موتور، بوق، چراغ ها و … را به تنهایی تأمین کنند و با افت ولتاژ برق مواجه و بالاخره تمام می شدند.

تفاوت بین دینام و آلترناتور

به این ترتیب وجود «ژنراتوری» (Generator) که پس از اتمام باتری، بدون نیاز به جدا کردن باتری از خودرو شروع به شارژ آن کند، در دستور کار شرکت های خودروسازی قرار گرفت.

بدین ترتیب تا اواخر دهه 60 میلادی خودروها مجهز به دینامی بودند که از مداری ساده تشکیل می شد و باتری خودروی شان را شارژ می کرد. نکته قابل توجه اینجاست که این ژنراتورها مجهز به قطعه ی هماهنگ کننده و یکسو کننده جریان برق نبودند؛

بنابراین در تنظیم ولتاژ ایراداتی داشتند که به مرور منجر به خراب شدن باتری می شد. این مسئله پیش زمینه ای برای تبدیل ژنراتور به «آلترناتور» شد.

تفاوت بین دینام و آلترناتور

آلترناتور، دینام نسل جدید

افزایش و به روز شدن تجهیزات خودروها به تبدیل ژنراتور به آلترناتور سرعت بخشید. آلترناتور، دینام بهینه ای شده ای شبیه به همان سیستم قدیمی بود؛

با این تفاوت که به وسیله قطعه ای سیم پیچ به نام « استاتور» (Stator) با دریافت کمترین مقدار انرژی مکانیکی از موتور، انرژی الکتریکی بیشتری را تولید می کرد.

درواقع آلترناتورها به جای تجهیز به جاروبک های زغالی که خیلی زود هم از بین می رفتند، به دیودهای یکسو کننده مجهز شدند.

این همان چیزی است که عدم وجود آن در دینام خودروهای قدیمی باعث می شد رانندگان قبل از خاموش کردن خودرو چندین بار پدال گاز را بفشارند تا بعداً خودرو راحت تر روشن شود.

تفاوت بین دینام و آلترناتور

تفاوت بین دینام و آلترناتور چیست

به عبارت دیگر در دینام های نسل قدیم سرعت چرخیدن موتور با تولید ولتاژ لازم برای شارژ باتری ارتباط مستقیم داشت اما امروزه آلترناتورها با کمترین دور موتور هم وظیفه خود را به درستی انجام می دهند.

از ابتدا اجزای تشکیل دهنده دینام ها، دو قطعه استاتور و «روتور» (Rotor) بود که تغییر در ساختار استاتورها منجر به بهینه شدن دینام های ژنراتوری و تبدیل آنها به آلترناتور شد.

باوجود تمام این تفاوت ها افراد زیادی معتقدند؛ آلترناتور همان دینام بهینه شده است؛ اما در مقابل تعداد زیادی هم به علت تمایزهای اساسی که این سیستم با نوع قدیمی دارد، کاملاً آن را مجزا و ورای دینام می دانند.

تفاوت بین دینام و آلترناتور

از مهمترین تفاوت های میان آلترناتورها و دینام های ژنراتوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلترناتورها سبک تر از ژنراتورها هستند.

هزینه تعمیر و نگهداری آنها کمتر است.

جریان برق بیشتری را تولید کرده و باصرفه تر هستند.

آلترناتور برق متناوب (AC) و دینام برق مستقیم (DC) تولید می کند.

عمر آلترناتورها به سبب تحمل فشار کاری کمتر، بیشتر است.

نکته: به یاد داشته باشید عملکرد دینام یک خودرو روی عملکرد سایر قسمت های برقی تاثیر مستقیم دارد.

منبع:توربویدک

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو


»───##●|●|●##───«امدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی بره باشید »───##●|●|●##───«

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *