علت خراب شدن دینام خودرو | علائم خرابی دینام خودرو چیست

»<<─##●|●|●##>>─«جدید ترین اخبار را از سایت مجله خودرو دنبال کنید و این مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید امیدوارم از مطالب این سایت لذت برده باشید»───##●|●|●##───«

علت خراب شدن دینام خودرو چه می باشد

علت خراب شدن دینام خودرو

سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی علت خراب شدن دینام خودرو را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید ا زاین آموزش و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

وظیفه دینام شارژ باطری و تامین برق خودرو است. با خراب شدن دینام ، پس از مدت زمان کوتاهی خودرو از حرکت باز خواهد ایستاد، زیرا ادامه حرکت مستلزم رسیدن برق به قسمت‌های مختلف موتور از جمله شمع‌ها می‌باشد. اکثر خرابی دینام‌ها مربوط به سوختن دیود و یا سیم‌پیچی آرمیچر و یا استاتور است.

از جمله این عوامل می توان به گرمی هوا اشاره کرد گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور می‌گردد،

ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو و در نتیجه باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه آن پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می‌گردد.

وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کارمی‌کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می‌گردنند. این کمبود برق را می‌باید دینام جبران نماید.

به‌دلیل پایین آمدن دور موتور، دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین می‌گردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می‌گردد.

مطلب مرتبط: دلیل صدای جیغ تسمه دینام پراید و تیبا از چیست

مهمترین علائم خرابی دینام

  • چراغ هشدار دهنده

روی صفحه کیلومتر خودرو ، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است. این چراغ شبیه یک باتری است و عبارت “ALT” یا “GEN” را نشان می‌دهد که هر دو به معنای دینام است.

این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی می‌کند.

برق خروجی بیشتر دینام ها بین ۱۳ تا ۱۴٫۵ است و طوری طراحی شده‌اند که میزان برق خروجی را دائم در همین سطح نگه دارند.

وقتی چراغ های جلو، برف‌پاک‌کن، رادیو ضبط، گرم‌کن صندلی و گرمکن شیشه عقب و سایر تجهیزاتی که برق بیشتری مصرف می‌کنند روشن باشند، دینام مجبور است بیشتر کار کند تا ولتاژ مورد نیاز این دستگاه ها را در اختیارشان بگذارد.

علت خراب شدن دینام خودرو

اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژی بیش از حد از آن خواسته شود، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین‌تر برود و منجر به روشن شدن چراغ بشود. هرگاه مقدار ولتاژ به محدوده تعیین شده برگردد، چراغ خاموش می‌شود.

  • چراغ های کم نور

از آن جایی که دینام نیازهای برقی خودرو را تأمین می‌کند، وقتی کارایی آن پایین بیاید، دستگاه های برقی هم خوب کار نمی‌کنند. در این صورت ممکن است چراغ های جلو و چراغ های روی داشبورد، کم نور و یا به شدت پرنور بشوند.

  • خوابیدن باتری

وقتی دینام خوب کار نکند، باتری مجبور است به جای این که به عنوان یک انباره عمل کند، جریان برق بیشتری از دینام بیرون بکشد تا ضعف دینام را جبران کند.

در این صورت حتی بهترین باتری هم در نهایت از کار خواهد افتاد. صدای تلق تلق هنگام چرخاندن سوئیچ علامت خوابیدن باتری است.

باتری خودروها برای آن طراحی نشده‌اند که مدتی طولانی از برق‌شان استفاده شود. باتری برای این طراحی شده است تا برق لازم برای استارت زدن را در اختیار خودرو قرار بدهد و بقیه کار را به قسمت های دیگر بسپارد.

  • اتصالات شل یا قطع شده

جریان برقی که دینام تولید می‌کند توسط سیم هایی بلند و کوتاه منتقل می‌شود. هر مشکلی در رابطه با سیم ها یا اتصالات پیچ بیاید، می‌تواند جریان برق را کم یا به کلی قطع کند. در این صورت، دینام برق تولید می‌کند ولی برق تولید شده جایی نمی‌رود.

علت خراب شدن دینام خودرو

در صورت وجود مشکل در سیم ها و اتصالات، گاهی اوقات چراغ ها پرنورتر می‌شوند چون دینام برق بیشتری تولید می‌کند تا بر مشکل غلبه کند. در این حالت، بوی سیم داغ شده هم استشمام می‌شود.

مشکل دیگری که ممکن است به وجود بیاید، در مورد دیود یکسو کننده دینام است. دینام، طی سه مرحله، جریان برق متناوب (AC) تولید می‌کند، ولی تجهیزات برقی خودرو با برق مستقیم (DC) کار می‌کنند.

کار دیوید یکسو کننده این است که برق AC را به برق DC تبدیل کند. اگر این قسمت حیاتی درست کار نکند، برقی که دینام تولید می‌کند، نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

روشهای پیشگیری از خرابی دینام:

از باطری‌هایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل ۶۵ آمپر) است استفاده گردد.

در صورتی‌که مدت زمان توقف طولانی است، بافشار دادان پدال گاز، دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید.

دور فن کولر را حتی‌الامکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید.

وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام بایستی مرتبا بازدید گردد.

از روشن کردن چراغ‌ها در زمان‌های غیر ضرور خوداری نمایید.

منبع: ماشین نو

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

تفاوت بین دینام و آلترناتور چیست و چند آمپر هستن

دلیل صدای جیغ تسمه دینام پراید و تیبا از چیست


»───##●|●|●##───«امدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی بره باشید »───##●|●|●##───«

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *